Sebagai lanjutan kepada Perumpamaan yang lalu, di sini dipanjangkan lagi perbincangan tentang jenis-jenis tasybih berdasarkan kepada kewujudan dan ketiadaan arkan tasybih. Seperti yang disebutkan lalu, terdapat empat aspek yang membentuk arkan tasybih.
Namun, bukan semua aspek akan dikekalkan setiap masa. Daripada empat aspek ini, hanya DUA sahaja yang WAJIB ada untuk mengekalkan maksud tasybih.
Dua aspek WAJIB tersebut :
مُشَبَّه
مُشَبَّه بِه
Ini bermakna, dua aspek lagi hanyalah PILIHAN, boleh dinyatakan dan dibuang ;
1. أَداةُ التشبيه : perantara
2. وَجْهُ الشِّبْه : persamaan
Dinyatakan dan dibuangnya aspek PILIHAN ini dalam ayat akan dibincangkan lanjut dan diberikan nama khusus setiapnya ;
Situasi | Jenis Tasybih |
---|---|
ADAnya Adaat at-Tasybih | التَّشْبِيه المُرْسَل |
TIADAnya Adaat at-Tasybih | التَّشْبِيه المُؤَكَّد |
ADAnya Wajhu Syibhi | التَّشْبِيه المُفَصَّل |
TIADAnya Wajhu Syibhi | التَّشْبِيه المُجْمَل |
TIADA kedua-duanya; Adaat at-Tasybih dan Wajhu Syibhi | التَّشْبِيه البَلِيغ |
Sebagai contoh ;
Alasan | Jenis Tasybih | Contoh Ayat |
---|---|---|
ADAnya Adaat at-Tasybih ADAnya Wajhu Syibhi | التَّشْبِيه المُرْسَل المُفَصَّل | محمدٌ كَالبدرِ ضياءً |
ADAnya Adaat at-Tasybih TIADAnya Wajhu Syibhi | التَّشْبِيه المُرْسَل المُجْمَل | محمد كالبدر |
TIADAnya Adaat at-Tasybih ADAnya Wajhu Syibhi | التَّشْبِيه المُؤَكَّد المُفَصَّل | محمد بدر ضياء |
TIADAnya Adaat at-Tasybih TIADAnya Wajhu Syibhi | التَّشْبِيه البَلِيغ / التَّشْبِيه المُؤَكَّد المُجْمَل | محمد بدر |
Terjemahan mudah contoh di atas ;
1. Muhammad bersinar bak purnama
2. Muhammad bak purnama
3. Muhammad purnama bersinar
4. Muhammadlah purnama
Sekiranya keliru di antara adaat at-tasybih dan wajhu syibhi, rujuk sini. Wallahu a'lam
0 respon:
Catat Ulasan